Normální je nekouřit



Dne 23. 6. 2016 proběhl na naší škole projektový den prevence kouření s názvem Normální je nekouřit. Žáci 6. – 8. tříd procházeli stanovišti, na kterých je uvítali jejich spolužáci z devátého ročníku. Tradičně již na naší škole nejstarší žáci připravují a realizují projektové akce pro svoje mladší spolužáky. Tentokrát bylo téma více než aktuální, protože problematika kouření dětí a mladistvých je v posledních letech záležitostí, se kterou se nejvíce nejen učitelé naší školy, ale celé společnost velmi zabývá. A tak jsme se rozhodli pro akci preventivní, která zajistí žákům dodání informací důležitých pro jejich rozhodnutí. Samozřejmě to, zda kouřit budou či nikoliv, záleží jenom na nich, ale když budou mít dostatečné informace, co kouření přináší, věříme, že se rozhodnou správně.

Žáci procházeli několika stanovišti.

1. Odborná učebna fyziky a chemie.
Na tomto místě Adélka a Kačka měly připravenou prezentaci s mnoha varujícími upozorněními – co způsobuje kouření, proč děti a mladiství spadnou do závislosti rychleji než dospělí, co je to pasivní kouření a doporučení, že pokud někdo z rodičů kouří doma v jejich přítomnosti, aby si s dospělými promluvili a požádali je, aby kouřili na vyhraženém místě, kde se zrovna oni sami nenachází.

2. Tělocvična.
V současných velkých vedrech byla tělocvična se čtyřmi stanovišti dobrou volbou. Žáci se rozdělili do čtyř skupinek a procházeli jednotlivými stanovišti.
a) O Tabáku a organismu prezentovaly Klaudie a Denisa.
b) Krátkodobé a dlouhodobé účinky kouření osvětlili žákům Regina a Andrejka. Vysvětlily, že přestože kouřením se ničí řada orgánů, lidský organismus má schopnost se relativně rychle do značné míry regenerovat a některé pozitivní účinky, když člověk přestane kouřit, se dostavují již po několika dnech a posléze čím dál více.
c) Tobiáš a Kuba se zaměřili na mnohé časté otázky kladené dětmi v souvislosti s kouřením. Vyskytuje se mezi nimi řada mýtů, jejichž zaváděcí podstatu kluci žákům vysvětlovali.
d) Poslední stanoviště se věnovalo statistice. Pod vedením dvou žákyň 9. třídy – Viky a Kristýnky, se někteří další deváťáci vydali před měsícem do ulic Brna a oslovovali s otázkami na jejich zkušenosti s kouřením kolemjdoucí občany. Žáci tak učinili průzkum, které poté dívky vyhodnotily a prezentovali mladším spolužákům.

3. Zřejmě nejvíce atraktivním stanovištěm se stala ukázka p. učitele Smětáka, která se musela odehrát na školním pozemku. Jednalo se o předvedení toho, jak pomocí petlahve a vysavače „natáhl“ pan učitel do plastové láhve jednu cigaretu. Kouř, který zůstal uvnitř petky ukázal žákům, jaký obsah do sebe kuřáci dostávají při vykouření jedné cigarety. Samozřejmě nejde jen o kouř, ale o to, že je plný mnoha škodlivin. Bylo vidět, jak toto zjištění některými žáky celkem otřáslo. Posléze se všichni vrátili do svých tříd, kde jim vyučující rozdali pracovní listy s otázkami, které měli ve skupinkách zodpovědět a třídní učitel je s nimi vyhodnotil.

Doufáme, že žáci během projektového dne získali dostatek informací, aby se rozhodli ve smyslu zdravého životního stylu, tj. NEKOUŘIT!

Děkuji zúčastněným deváťákům

Mgr. Simona Marenčáková, metodik prevence