Světový den zdraví, II. stupeň
Malé příšerky, velká hrozba
Světový den zdraví byl letos zaměřen na infekce přenášené
klíšťaty. Jeho cílem bylo zvýšit povědomí o onemocněních, které
způsobují tyto vektory a možnosti jejich prevence. Celé vyučování dne
7. dubna 2014 bylo tedy věnováno modelovým hodinám.Všechny třídy od
5. ročníků absolvovaly tématickou hodinu. V rámci ní žáci zhlédli
prezentaci s vědomostní soutěží, poté se rozdělili do 4 skupinek,
kterých se ujali žáci z 9. B. Ti se nadále stali jejich průvodci na
stanovištích, kde pokračovaly další aktivity – luštění křížovek s
„klíšťovou“ tématikou, nebo vybírání správného oblečení do
přírody, které přispívá k ochraně pro klíšťatům. Do tohoto
ustrojení následně oblékli svého „figuranta“. Nakonec si žáci
zahráli karetní hru Černý Petr, přičemž tato karta byla přejmenována na
„infikované klíště“. Poražený si jej pak odnesl namalované na ruce.
Děkuji za pomoc vybraným žákům z 9. B, kteří projevili aktivitu,
trpělivost i organizační schopnosti v průběhu celého dne.
Doufám, že si žáci odnesli dostatek informací o vážnosti nebezpečí
dvou infekčních nemocí – klíšťové encefalitidě a Lymeské borelióze
a byli důkladně seznámeni s možnostmi preventivního chování, aby
k nákaze nedošlo.
Mgr. Simona Marenčáková
metodik prevence
Co o akci řekli samotní žáci:
- „V této hodině jsme se dozvěděli, jak se chránit i jak se zbavit
klíšťat. Taky, jak se máme obléci do lesa a nakonec jsme si zahráli
Černého Petra a ten, kdo prohrál, si domů odnesl namalované klíště.“
Aneta, Kája (7. tř.)
- „Tento pořad o klíšťatech je inspirací, aby si děti dávaly
větší pozor, když jsou v lese. Děti si musí vzít dobré oblečení,
našplíchat se repelentem a nechodit do vysoké trávy. Až přijdou domů
musí se pořádně a pečlivě prohlédnout. Jde o to, aby si to každý
zapamatoval a dával dobrý pozor. Tento pořad se nám velmi líbil a byl hezky
uspořádán. Děkujeme.“
Silva (6. tř.)
- „Dne 7. 4. 2014 proběhla přednáška o klíšťatech. Celou akci
pořádala 9. B s vedením paní učitelky Marenčákové. Na začátku nám
ukázali prezentaci, poté jsme se rozdělili a někteří přesunuli do
třídy, kde jsme hráli zábavné hry. Dozvěděli jsme se, jak se máme před
klíšťaty chránit.“
Terka, Danča, Lucka (8. tř.)
- „Hodina o klíšťatech se mi velmi líbila a myslím, že celé naší
třídě taky. Hodně jsme se poučili a dozvěděli jsme se, jak jsou
klíšťata nebezpečná. Teď už vím, že si na ně musím dát velký
pozor!“
Maruška (5. A)
- „V této hodině jsem se dozvěděla spoustu zajímavostí, např. jak se
proti klíšťatům chránit, jak se vytahují a jaké nemoci mohou
přenášet.“
Verča (5. A)
- „Tato akce byla pěkně zorganizovaná paní učitelkou Marenčákovou.
Všichni žáci byli seznámeni s malou, ale nebezpečnou hrozbou. Většinu
žáků to bavilo a líbilo se jim to. Teď víme jak se chránit před
klíšťaty a nemocemi, které přenášejí.“
Lucka, Lucka (5. B)
- „Program byl o klíšťatech a o prevenci proti encefalitidě a
borelióze. Dozvěděli jsme se, že se můžeme očkovat a dělat jiné věci,
které nám zachrání zdraví. Program byl bezvadný a bavil nás.“
Eva (9. A)
A pár slovy se za žáky 9. B vyjádřila Veronika:
- „Dne 7. 4. 2014 jsme se vžili do rolí průvodců a vlastně tak trochu i učitelů v průběhu modelových hodin dne prevence proti klíšťatům. Ne všichni z nás se zúčastnili, ale myslím, že ti, kteří ano, si to užili. Je nutné ale na druhou stranu říci, že někdy bylo pořízení s některými mladšími spolužáky obtížné. Ale většina byla v pohodě a my se snažili být trpěliví, takže se těšíme na další podobné akce, ze kterých se některé už rýsují.“